Představte si, že místo jen pasivního čekání na vlak se díváte, jak koleje pod Vámi vyrábějí elektřinu. To není sci-fi – ale realita v malé vesnici Buttes na západě Švýcarska. Start-up Sun-Ways zde nainstaloval první demontovatelný solární systém přímo mezi koleje, který je plně kompatibilní s provozem vlaků.
Tento nápad vznikl v hlavě Josepha Scuderiho v roce 2020 při čekání na vlak v Renens. Po pěti letech se zrodil funkční pilotní projekt, který může změnit způsob, jakým využíváme železniční infrastrukturu k výrobě energie.

Start-up Sun-Ways instaloval solární panely na trati v Buttes v západním Švýcarsku. (Jean-Christophe Bott)
Solární panely mezi kolejemi: světová premiéra
Sun-Ways umístil 100 metrů solárních panelů mezi pražce tratě v Buttes. Panely se instalují podobně jako na střechy domů, a to buď ručně, nebo speciálním strojem firmy Scheuchzer. Ten dokáže nainstalovat nebo demontovat až 1000 m² panelů během několika hodin.
Koleje zůstávají funkční, panely totiž nebrání provozu vlaků. Navíc je lze rychle odstranit pro údržbu trati a čistit speciálním kartáčem namontovaným na vlacích.
Potenciál: až 2 % švýcarské elektřiny
V rámci pilotního provozu panely v Buttes vyprodukují až 16 000 kWh ročně, což odpovídá spotřebě 4–6 domácností. Podle Sun-Ways by bylo možné tímto způsobem využít zhruba polovinu ze 5320 km švýcarských tratí (kromě tunelů a zastíněných míst). Ročně by pak koleje mohly generovat až jednu miliardu kWh – tedy elektřinu pro 300 000 domácností, což odpovídá 2 % celkové spotřeby země.
V době, kdy Švýcarsko plánuje do roku 2035 zvýšit produkci solární energie sedminásobně, jde o vítaný doplněk.
Opatrný optimismus úřadů
Federální úřad pro dopravu (FOT) projekt vítá, ale zatím zůstává opatrný. Test povolil pouze na trati s nízkou rychlostí (max. 70 km/h) a vyžaduje tříletý zkušební provoz, ne šest měsíců, jak Sun-Ways původně plánoval. Úřady chtějí ověřit, jak panely ovlivní opotřebení kolejí, údržbu a bezpečnost během všech ročních období.
Mezinárodní zájem od Japonska po USA
O švýcarský systém mají zájem partneři z Jižní Koreje, Rumunska, Indonésie, USA i Japonska. Například korejská firma KRSPGPC plánuje pilotní instalaci na části svých železničních tratí. Indonésie chce začít ve městě Bogor na Jávě a postupně systém rozšířit po celém ostrově.
Japonské ministerstvo dopravy zkoumá, zda by podobné panely mohly pomoci při dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050 – a sleduje švýcarský projekt s velkým zájmem.
Revoluce z náhody
Joseph Scuderi a jeho tým teď mají tři roky, aby ověřili, zda se železniční trať může stát skutečnou elektrárnou. Pokud ano, nápad, který vznikl při čekání na vlak, může změnit způsob, jakým celý svět přemýšlí o využití obnovitelných zdrojů energie.

