I dinosauři měli „vši“! Byly nalezeny v dinosauřím peří!

I tyto prastaré vládce naší planety trápili obyčejní drobní paraziti, kteří trápí i nás dodnes. Nedávný čínský objev poukazuje na fakt, že dinosaury trápil drobný hmyz nejvíce podobný dnešním vším. Tento hmyz se měl živit jejich peřím.

Velice významný objev byl učiněn díky nálezu jantaru obsahujícího pera dinosaura pennaraptoran. V tomto vzorku bylo nalezeno 10 drobných nedospělých živočichů (ve stádiu nymfy) o velikosti 0,14 až 0,23 milimetru. Dospělci těchto tvorů mohli dosahovat velikosti 0,5 mm, což se blíží velikostem dnešních vší.

Tento objev je pro vědce překvapující, protože se doposud domnívali, že tehdejší předci vší byli mnohem větší (díky dřívějším nálezům fosílií blech ze stejného období), nicméně je možné, že se jejich velikost po miliony let nezměnila.

Tito tvorové se živili dinosauřím peřím, které bylo podle očekávání nahlodáno. K okusování měl tento hmyz minimálně 4 zuby v ústním ústrojí.

Objev je opravdu vzácný. Výzkumný tým prozkoumal přes tisíc fosílií s ptačím či dinosauřím peřím než narazil na vzorek s předky vší. Uvidíme co dalšího objevíme v budoucnu