Byly časy, kdy i české formule obsazovaly první místa
I české formule se proháněly závodními okruhy, na kterých sklízely mnohá vítězství a brousily si zuby i na start závodu Formule 1. Bohužel byla jejich výroba ukončena a dnes se již české formule nevyrábí.
Formuli Tatra T-607 vyráběla kopřivnická automobilka Tatra, jejíž továrním jezdcem byl brněnský závodník Bruno Sojka. Ten vůz poprvé představil v roce 1950 na Ostravském okruhu. Závodění se mu ale stalo osudným na šternberském závodu Ecce Homo, kde jel s vozem Tatra T-602. Zde mu pravděpodobně vletěl do vozu pták a závodník se nevypořádal se zatáčkou. Na místě zahynul. Na jeho počest se jel v roce 2017 historický závod formulí Tatra T-607 na brněnském výstavišti.
Zajímavé na tatře T-607 je její takzvané ejektorové chlazení, které bylo přidáno k ventilátorům. Zjednodušeně šlo o vysavač který odsával horký vzduch z oblasti motoru a tím jej chladil. Princip spočíval v tom, že výfukové plyny strhávaly svou energií i vzduch z oblasti motoru a tím jej ochlazovaly. Potrubí zde bylo vzájemně propojeno. Tato technologie byla později zdokonalena natolik, že nahradila klasické ventilátory kompletně.
Pokud se vám formule líbí, doporučujeme navštívit muzeum Tatry v Kopřivnici, kde si můžete prohlédnout další nejen osobní automobily z dílny Tatra. Osobní automobily této značky se už od roku 1997 nevyrábí vůbec.
Další zdroje k hlubšímu bádání
Posted in Rekordy, Technologie on Feb 20, 2022.
Published by: Pavel Daněk